Behrad Toghi's Blog

من بهراد طوقی هستم ، متولد 1ام ديماه سال 1370 ، تهران

مرحله ی دوم المپیاد اخترفیزیک

سلام دوباره

شاید بهتر بود که منتظر می شدم تا نتایج مرحله ی اول اعلام بشوند و بعد این متن را بنویسم ، اما فکر می کنم چیزی که الان می نویسم اون موقع هم مقید خواهد بود.

دوستان زیادی می پرسند که در مرحله ی دوم چطور باید نوشت یا چطور باید مطالعه کرد و از این قبیل سوالات.

قبل از هر چیر نظر شخصی ام در این مورد رو می گم ، و اون این که المپیاد رو فقط پله ای در راه رسیدن به اهداف بعدی زندگی تان بدانید ، نه بیستر ، چرا که واقعا ارزش این آزمون ها و مدال ها چیزی بیشتر از این نخواهد بود. خیلی ها بوده اند که المپیادی نبودند و الان به مراتب موفق تر از المپیادی ها هستند و به درجات بالاتری رسیده اند ، و خیلی ها هم بوده اند و هستند که المپیادی اند ولی احوال آنها در هیچ تعریفی از موفقیت نمی گنجد. هدف المپیاد ، جهانی و کشوری ، از دید من چیزی به جز نزدیک کردن عده ای از علاقمندان به یکدیگر ، و جهت دادن به مسیر زندگی آنها در راستای اهداف جامعه نیست. تمام این ها را گقتم تا باور کنید چیزی را که مطمئنا قبلا هم شنیده بودید : در بند المپیاد نباشید.



و اما منابع المپیاد:



می توانید برای دیدن سیلابس المپیاد جهانی به این جا مراجعه کنید.

ولی منابعی ( مخصوصا به زبان فارسی ) که از دید بنده مناسب هستند ، تاکید می کنم از دید من ، را می نویسم:

همانطور که قبلا هم جاهای دیگری نوشته ام نمی توان به دقت گفت که المپیاد کشوری به چه سمتی می رود و یا به عنوان مثال حدس زد از چه مباحثی سوالات بیشتری طرح می شوند و علت این امر هم گستردگی (شاید بیش از حد ) مرزهای المپیاد اخترفیزیک و بلوغ بسیار سریع آن است. حتما بسیاری از شما با من موافق هستید که شکل المپیاد نجوم ( چیزی که قبل از دوره ی سال 87 بود) با المپیاد اخترفیزیک ( چیزی که در حال حاضر برگزار می شود) کاملا متفاوت است، و تغییرات اساسی و بنیادین در شکل و ساختار آن کاملا محسوس است .و حتی نظر شخصی بنده این است که دوره ی 87 با دوره های 88 ( و احتمالا 89 ) کاملا متفاوت ، چه از لحاظ علمی و جه از لحاظ مدیریتی ، است. پس باید بپذیریم که نمی توان با ترسیم راه مشخصی در این زمینه معجزه کرد ، هر چند که قبول دارم بعضی از مراکز و شهرها مانند تبریز و شیراز همیشه در این زمینه پیشتاز بوده اند اما علت این موضوع را باید در جایی دیگر جست و بنده این امر را به قابل پیش بینی بودن المپیاد مربوط نمی دانم.



در هر حال ، سر فصل های اساسی ( فعلی ) المپیاد اخترفیزیک به ترتیب اهمیت به این شرح هستند:



1- کیهان و کهکشان شناسی

2- فیزیک ستاره ها

3- مکانیک سماوی

4- ریاضی و فیزیک

5- مختصات سماوی و بردارها ( چیزی که قبل ها به اسم نجوم کروی می شناختیم )



به ترتیبی که در بلا گفتم به تشریح این موارد می پردازم : منظور از کلمه ی کیهانشناسی تمام موضوعاتی است که به نظریه ها و مدل های مطرح در این موضوع مربوط اند . منابعی مناسب برای این درس می توانند این ها باشند:

an introduction to modern astrophysics, carrol, ostlie-chapter 26,29and30( که ترجمه ی این بخش توسط بنده و آقای صداقت به اتمام رسیده و شاید به زودی چاپ شود )



an intoduction to modern cosmology, liddle(این کتاب هم در دست ترجمه است )



نسبیت عام و خاص و کیهانسناختی ترجمه ی دکتر منصوری



در مورد کهکشان شناسی هم باید به مطالبی مانند دینامیک کهکشانی ، طبقه بندی های کهکشان ها ، ساختار و تحول آنها و کهکشان های فعال و بی قاعده پرداخت.



در مورد فیزیک ستاره ها (Astophysics) هم حتما تعداد زیادی از شما منابع بسیار می شناسید اما از دید بنده این موارد مفید خواهند بود

1- آشنایی با اخترفیزیک ستاره ای ، بوم - ویتنس ، جلد 1 و 3 ( قسمت هایی از جلد 2 اگر فرصت داشتید)

2- نجوم واخترفیزیک مفدماتی ، زیلیک و اسمیت ، بخش 2 از جلد یک و تمام جلد دو

3- فیزیک ستاره ها ، فیلیپس ، تقریبا تمام فصول

4- مفاهیم اخترفیزیک ، هارویت ، فقط بعضی از قسمت ها ( اگر فرصت کافی دارید این کتاب را مطالعه کنید )

5- مقدمه ای بر اخترفیزیک نوین ، دکتر ریاضی ، ( بنده این کتاب را مطالعه نکرده ام اما قطعا مطالعه ی بعضی از فصول آن مفید خواهد بود )



هر چند که موارد 3و 4 را از یکدیگر جدا کردیم اما بخش اعظمی از آنها مشترک است . می توانید این منابع را مطالعه کنید.

1- Elements of Astromechanic,van de camp,

2- فصل های نیروی مرکزی کتب ماریون ، کلپنر ، فاولز ، آریا ، سایمون ( گلدشتاین اگر فرصت دارید ) .

3- Orbital Mechanics

4- بخش گرانش درس نامه ی دانش گاه الزهرا ، دکتر شریعتی ،



مناسب ترین منبع از دید بنده برای ریاضی و فیزیک در زمینه ی المپیاد مجموعه ی 4 جلد فیزیک ، هالیدی و رزنیک ، می باشد . البته مطالعه ی فصول زیر از کتابهای مقدماتی فیزیک دانشگاهی نیز مناسب است

1- بردارها و دستگاه های مختصات

2- قوانین نیوتون

3- دستگاه های نالخت

4- سیستم های نوسانی

5- حرکت در چند بعد

6- ( فقط اگر فرصت دارید بخش مکانیک لاگرانژی)

7- سینماتیک نسبیتی

8- دینامیک جسم صلب( فقط در سطح کتاب هالیدی)



بنده کتاب های فاولز و ماریون را بسیار مناسب می دانم. مناسب است آشنایی مقدماتی با حسابان داشته باشید . همچنین آشنایی با هندسه ی تحلیلی بسیار مهم خواهد بود.



برای نجوم کروی هم تنها منبع فارسی مناسب کتاب نجوم کروی ، اسمارت ، است که من توصیه می کنیم تمام فصول آن را مطالعه کنید البته اگر فرصتتان محدود است می توانید از فصول حرکت تقدیمی ، تلسکوپ دایره ی نصف النهاری ، مکان یابی در دریا و عکاسی نجومی وبقیه ی فصولی که خودتان مناسب نمی دانید بگذرید.



در پایان توصیه ی می کنم یکی از کتابهای نجوم مقدماتی که در مورد مباحث بسیار زیادی از نجوم بحث شده است را نیز مطالعه کنید . کتب زیر از این دسته اند

1- Fundamental Astronomy

2- an Introduction to Modern AStrophysics

3- Essentials of Astronomy

4- The Universe



البته هرچه تا اینجا گفتیم جنبه ی نظری المپیاد بود و نباید از موارد بسیار مهم و تعیین کننده ای مانند رصد ( با تلسکوپ و چشم غیرمصلح) غافل بود و نکته ی آخر اینکه تا می تونید سوال حل کنید ، این سوال ها را می توانید از سوالات سال های گذشته ی المپیاد های نجوم و اخترفیزیک (کشوری و جهانی ) و المپیاد فیزیک و مجموعه های بسیار زیادی که در این زمینه تدوین شده اند انتخاب کنید.



امیدوارم مواردی که نوشتم مفید واقع شوند ، تاکید می کنم تمام این ها نظر شخصی بنده است و به هیچ عنوان مواردی تایید شده توسط باشگاه دانش پژوهان و یا کمیته ی علمی المپیاد نیستند ، هیچ تضمینی نیز برای صحت موارد بالا وجود ندارد ( اگر داشت بنده حتما به این موارد عمل می کردم و به عنوان عضو تیم انتخاب می شدم D-: )



سرافراز باشید

بهراد طوقی

6 نظرات:

ای بابا! ما که قبول نمیشیم. ای روزگار...

 

اريالا این نوشته هاتو پس کی می ذاری دیگه خسته شدیم (ماتریس ها در کروی و ..)

 

سلام
میشه لطفا بگید شما قراره چه رشته ای رو توی دانشگاه بخونید؟

 

به نظرتون امسال کی نتیجه مرحله اول رو میدن؟

 

salam
ye soal dasham
man emsal olampiyad daram klep ro bayad hamasho bekhonam? man fasle haye 1,2,3,4,6,8,9, ro khondam chi dige bayad az klep bekhonam

 

در اینترنت